![]() |
Foto: Sahl Goode |
Jag måste sluta skriva om listor hela tiden, jag känner att jag börjar bli lite tjatig, men snälla bara en till. Ok?
Som frilansare är det lätt att bli ostrukturerad - särskilt under perioderna när uppdragen är få och det mest handlar att sälja artikelidéer. Det är så otroligt lätt att halka dit och gå och fika istället för att göra något som kan leda till uppdrag. Och särskilt lätt är det när jag inte ha råkoll på vad jag ska göra. När "jag kanske borde kolla med den personen"-tanken blandas hej vilt med "åh det skulle bli en bra bok, tror jag, kanske. Nån gång".
Det är svårt att vara chef över sig själv och hitta på sina egna uppgifter men, MEN, det är så mycket lättare när man skrivit en lista!
Så alltså, jag börjar varje morgon med att skriva ner vad det är jag ska göra under dagen. Gärna i den ordning jag vill göra sakerna. Jag ställer inga orimliga krav på mig själv, det är bättre att hinna med mer än för lite (det lämnar dessutom en skön nöjd-med-mig-själv-känsla när jag stänger ihop datorn för dagen). Och så betar jag uppgifterna, en efter en, tills arbetsdagen är slut. Check, check, check!
Struktur och disciplin, det är grejer det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar